logo

Amikor a marketing megváltoztatta a történelmet

Az 1770-es évekre Nagy-Britannia legfőbb erőssége, a kiterjedt gyarmat birodalma felett sötét fellegek gyülekeztek. Az ősi ellenség – Franciaország – intenzív hadiflotta fejlesztésbe kezdett. A brit flotta – technikailag is és gondolkodás módban is – kicsit lelassult. A franciák gyors hajókat építettek, mellyel azt a nem titkolt célt tűzték maguk elé, hogy legyőzzék a brit flottát és átvegyék a brit gyarmatok egy részének az ellenőrzését. (értsd: kizsákmányolását) Nagyon nagy szüksége volt a francia koronának erre a tervezett pénzszivattyúra. Enélkül egyre kilátástalanabb volt a az ország pénzügyi helyzete. Először megtámogatták az Észak-amerikai gyarmatok függetlenségi harcát, majd ennek sikerén felbuzdulva, az igazi érték, a Karibi gyarmatok megszerzését tűzték ki célként.

A britek azonban nem vették komolyan a francia fenyegetést, és gazdaságilag sem voltak abban a helyzetben, hogy új hadiflottát építsenek.

Az Admiralitás hivatalában dolgozott egy Middleton tábornok nevű hivatalnok. (nem tudok arról, hogy rokona lenne Károly herceg szép ifjú feleségének, Katalinnak) Charles Middleton íróasztalára került egy levél, melyben egy tengeri kereskedő leírta, hogy a hajói fenekét rézlemezekkel védte meg a tengeri féreg rágásától.

Az ötlet

Nem tudjuk, hogy mi játszódott le Middleton fejében. Ő egy – bár magas rangú de – hivatalnok volt. A hősi emlékműveket nem róla mintázták. Azt azonban tudjuk, hogy elkészítette Őfelsége Bellona nevű hadihajójának a tökéletes modelljét, és kért egy kihallgatást György királytól. (Attól a György királytól, akit kellő udvariassággal talán úgy jellemezhetnénk, hogy nem az eszéért szerették a kedves alattvalói.) A hajómodell gyönyörű lett. Ma a Brit Haditengerészet múzeumában látható.

HMS_Bellona_1

Middleton előadta a királynak, hogy a hadiflotta egyetlen esélye – lévén, hogy új hajók építésére sem idő, sem pénz nem állt rendelkezésre – ha rézlemezekkel vonják be a hajók merülési szint alatti részét, és ezzel felgyorsítják az elavult hajókat.

György királynak is nagyon megtetszett a gyönyörű hajó, Lelkesen meghallgatta Middleton javaslatát, és elkezdték a brit hadihajók fenekét rézlemezekkel bevonni. Gigantikus munka volt ez. Nagy-Britannia 5 évi réztermelése kellett a munka elvégzésére. De az eredmény sem volt elhanyagolható.

A karibi ütközet

A franciák olyan magabiztosan érkeztek a karibi ütközetre, hogy magukkal hoztak egy áruval megrakodott kereskedelmi hajórajt is. A döntő ütközetre Jamaica közelében került sor. A franciákat De Gras tábornok vezette, a britek hajóhadát pedig Rodney admirális. (ma hatalmas szobra van Jamaicában). A csata kimenetele hamar eldőlt. A franciák csak ámultak az “öreg” brit hajók gyorsaságán. 11 óra egyenlőtlen küzdelem után, a franciák megadták magukat. Egy francia szemtanú azt írta: 100 évvel vagyunk elmaradva a britek mögött.

A franciáknak nem sikerült átvenni a tengerek uralmát. Ez a fiaskó – végül – XVI. Lajos fejébe került. A hadiflotta fejlesztése kivéreztette a kincstárat. A francia gazdaság összeomlott, és a nyomor lázadást szült. 1789 július 14-n (ezen a napon volt a legdrágább a kenyér Párizsban) kirobbant a francia forradalom. XVI. Lajost és feleségét 1793-ban lefejezték.

A Britek megerősítették tengerek feletti hatalmukat. A hadiflotta hatékony támogatásával folytatták a gyarmatosítást, és következett több mint 100 gazdag esztendő.

Foglaljuk össze!

Marketing ötlet

Jó prezentáció

Döntéshozó meggyőzése

Ha Charles Middleton nem rendelkezik kellő marketing vénával (bár akkor még nem így nevezték) és nem egy gyönyörű hajómodellt használ (prezentáció) a király (döntéshozó) meggyőzésére, akkor a britek elvesztették volna a tengeri hegemóniájukat, és harmadrendű országgá süllyednek.

Middleton zseniális ötlete, és annak a tálalása megváltoztatta a történelem menetét.

  1. Forgács Péter Válasz

    Nagyon jó – és érdekes – az írás.
    Nekem szakmailag ugyan semmi szükségem online marketingre, de azért el-el olvasgatom az ilyen dolgokat (a gyerekekkel való beszélgetések során jól jöhet minden különleges infó).

    Csak szólni akartam: Lajost a XVIII. században végezték ki, és nem – 239 éves korában – a XX.-ban. 😀

    Üdv!

    • Balázs Válasz

      Köszönöm a hozzászólást. A dátumot javítottam.

      Szerintem sosem lehet tudni, hogy valakinek mikor lesz szüksége online marketingre. 🙂 valószínűleg Middleton sem gondolta, hogy marketing szemlélettel kell gondolkodnia és lám…

  2. Kis Dani Válasz

    Kedves Balázs!

    Nagyon jó történet és tetszik, amit leírtál:

    Marketing ötlet
    Jó prezentáció
    Döntéshozó meggyőzése

    Köszi: Dani

    • Balázs Válasz

      Köszönöm Dani! Szólj ha bármiben tudok segíteni,

      Üdvözlettel:

      Balázs

Leave a Reply

*

captcha *

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com
Do you want massive traffic?
Scelerisque augue ac hac, aliquet, nascetur turpis. Augue diam phasellus odio lorem integer, aliquam aliquam sociis nisi adipiscing hacac.
  • Goblinus globalus fantumo tubus dia
  • Scelerisque cursus dignissim lopatico
  • Montes vutario lacus quis preambul
  • Leftomato denitro oculus softam lorum
  • Spiratio dodenus christmas gulleria tix
  • Dualo fitemus lacus quis preambul bela
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMTAwJSIgaGVpZ2h0PSIxMDAlIiBzcmM9Imh0dHA6Ly93d3cueW91dHViZS5jb20vZW1iZWQvajhsU2NITzJtTTAiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
* we never share your details with third parties.