logo

Az országgyűlési választás 5 marketing tanulsága

Mára már közhely, hogy a politika, a pártok, a politikusok éppen olyan termékek, mint a mosópor. És ha termékek, akkor marketing eszközökkel “kell eladni” őket. A 2018-as parlameti választási kampányban megtapasztalhattuk, hogy a szavazatunkat éppen olyan módon szerzik meg, mint a vásárlási döntésünket.

Egy választási kampány tanulmányozása azért is érdekes, mert könnyen hozzáférünk az üzenetekhez, jól láthatjuk az alkalmazott eszközöket, és ismert az eredményesség is. És a marketing “jóságának” első számú mérőszáma az eredmény.

Marketing szempontból nem követünk el megbocsáthatatlan hibát, ha 2 fél versengésére egyszerűsítjük az elemzésünket. Volt egy kormányoldal és egy ellenzék. Az eredmény ismert. Megállapításaim nem politikai természetűek, hanem az eredményesség, a sikeresség szemszögéből vizsgálódom. És ha az egyik fél ilyen arányban nyer, akkor ő valamit jól csinált, vagy legalábbis sokkal jobban mint az ellenfele. (Gundel-Takács Gábor sport nyelvre fordította le a választási küzdelmet és eredményt)

Milyen nyelvet használsz?

A Fidesz maximálisan leegyszerűsített nyelvezetet használt. Figyelembe vette, hogy a választóiról mennyi figyelmet, elemző készséget tételezhet fel, és ehhez igazította a mondatait. “Nekünk Magyarország az első”. “Ne hagyjuk, hogy mások mondják meg nekünk hogy, kivel éljünk együtt” Érthető, egyértelmű üzenet, ami az érzelmekre hat.

Az ellenzék üzeneteit, nyelvezetét nehezebb elemezni, hiszen nem volt – nem is lehetett – egységes. Láthattuk a “Változás szövetségét”, olvashattuk az “Elszántság” szlogent is.

A legnagyobb hiba, amit a mondatainkkal elkövethetünk, ha nem a célközönség nyelvét használjuk. Ha nem azokat a szavakat, nyelvi fordulatokat használjuk, amit a célközönségünk 1/ ért 2/ hallani akar. Könnyű abba a hibába esni, hogy szaknyelvet használunk. Az “Elszántság” a “szövetség” inkább az ellenzéki politikusoknak volt fontos, és lényegesen kevésbé a választóknak.

A Termék

A Fidesz fő terméke a biztonság volt. Ez a maslow-i piramis alsó szintjén levő szükséglet, amit ha elveszítünk, akkor oda az összes többi mindenünk. A Fidesz sikeresen leegyszerűsítette a képet: ha nem ő nyer, akkor oda a biztonság.

Az ellenzék terméke a változás volt. Más szóval, az “Orbán takarodj”. Ez jó termék lehetett volna, ha az emberek valóban változást akartak volna. Nekem úgy tűnik, hogy ez nem volt így.

A termékünkkel kapcsolatban mindig fel kell tennünk a kérdést: akarja ezt a piacom? Vagy legalábbis: el tudom érni, hogy legyen erre igény a piacomon? A legjobb, legszebb, legnagyobb boldogságot hozó termék esetében sem megyek semmire, ha a piac nem érti, nem tudja, hogy kell-e neki az én remek termékem. Kisvállalkozóként az a járható stratégia, ha felismerek egy piaci rést, és arra fejlesztek terméket.

Ígéret – megtapasztalás

Orbán Viktor alkalmas, potens, működőképes vezető képét építette fel. Az ő ígérete az eddigiek folytatása volt. Az ellenzéké pedig a változás.

Véleményem szerint itt követték el a legnagyobb szakmai hibát. Tanácsadóként sokszor találkozom olyan helyzettel, amikor egy erős konkurenssel szemben kell pozícionálni magunkat. Ez nem egyszerű. DE! A “változás” a “mi mások vagyunk” sugalmazása önmagában nagyon kevés. Az ellenzék elbliccelte meghatározni, hogy mit is ígérnek. Orbánnak elég volt azt sugallni, hogy ő kész a folytatásra. Még arra sem késztette őt az ellenzék, hogy ennél egy kicsit többet kiszenvedjen magából.

Ha ki akarunk ütni egy erős szereplőt a piacról, akkor nagyon pontosan meg kell határozni, hogy mit adunk mi. Miben vagyunk jobbak. Mi lesz ha minket választ.

Hitelesség

Elhiszem amit mond? Kb ez a hitelesség fokmérője. Vagy: ha egy interjút hang nélkül nézek, akkor ugyanazt gondolnám, mintha hallom a hangot is?

A Fidesz nagyon nagy hitelességi gondokkal küzd, küzdött, hiszen a korrupció, az “emberektől való eltávolodás” bélyege világít a homlokukon. Kerülték is, hogy a front politikusaik arcképe örvendeztessen meg minket. (pedig Orbán Viktor hatalmas személyes márkaként működött évetizedekig) Itt is pragmatikusak voltak.

Az ellenzék hasonló gondokkal küzd, és éppen ezért ügyes húzás volt a – “helyes srác” a “még bűntelen” –  Karácsony Gergely előtérbe tolása. Orbán ügyesen kimozogta az összehasonlítást, amivel – többé kevésbé – semlegesítette ezt a helyzetet.

Érzelmek

A választási döntés – mint a döntéseink túlnyomó többsége – érzelmi alapon születik. A Fidesz a biztonságra – és annak negaítv párjaként a biztonság elvesztése iránti félelemre alapozott. Meg kell említsem, hogy nagyon pragmatikus – szinte már zseniális – volt az a húzása, hogy a nehezen szerethető embereket – Rogán, Semjén, és a kampány végén Kósa – háttérbe tolta.

Az ellenzék hatalmas hendikeppel indult, mert évekig kommunikálta, hogy nincs is semmiféle biztonságot fenyegető veszély. “A migráció álprobléma”. Ebből nehéz lett volna kimásznia. Nem is sikerült.  A személyek terén ügyes húzás volt Karácsony Gergő, de a baloldal nem tud – mert nem is lehet – mit kezdeni Gyurcsánnyal. Ez nagy tehertétel.

Tanulság: Kerssük meg, hogy mi a legerősebb érzelem ami a termékünkkel kapcsolatba hozható. Ha ez az érzelem hasznos nekünk, akkor hangsúlyozzuk ki. Ha káros, akkor szorítsuk háttérbe.

Leave a Reply

*

captcha *

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com
Do you want massive traffic?
Scelerisque augue ac hac, aliquet, nascetur turpis. Augue diam phasellus odio lorem integer, aliquam aliquam sociis nisi adipiscing hacac.
  • Goblinus globalus fantumo tubus dia
  • Scelerisque cursus dignissim lopatico
  • Montes vutario lacus quis preambul
  • Leftomato denitro oculus softam lorum
  • Spiratio dodenus christmas gulleria tix
  • Dualo fitemus lacus quis preambul bela
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMTAwJSIgaGVpZ2h0PSIxMDAlIiBzcmM9Imh0dHA6Ly93d3cueW91dHViZS5jb20vZW1iZWQvajhsU2NITzJtTTAiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
* we never share your details with third parties.