A legzseniálisabb árképzési trükk
Egy amerikai gazdasági újság meghökkentő előfizetési ajánlattal rukkolt elő. (a számok szándékosan nem az eredetiek)
- Az újság elektronikus változatának az előfizetése 80 dollár.
- Az újság nyomtatott változatának az előfizetése 200 dollár.
- Az újság nyomtatott és elektronikus változatának az előfizetése 200 dollár.
A marketingeseket néha cinikus, manipuláló, az emberek kapzsiságára hajtó embereknek tartják. Teljesen jogosan.
Ebben az ötletben is az a zseniális, hogy manipulál, és az emberi kapzsiságot használja ki. És teszi ezt mindezt olyan arcátlanul, hogy szinte az arcunkba nevet: nesze neked. Ezt kapd ki!
Ha egy kis magyarázatra szorul az alaphelyzet:
A nyomtatott újság presztízse nagyobb mint az elektronikusé. A lapkiadónak fontos, hogy ne csak az elektronikus változatot látogassák hanem, hogy minél többen a postaládájukba, az íróasztalukra kérjék a hagyományos papír alapú változatot. Felmérések szerint a kinyomtatott reklámok hatékonyabbak, (a képernyőn megjelenőt automatikusan kihagyjuk) a cikkeket nagyobb arányban és alaposabban olvassák el mint a monitoron megjelenőket. Fontos ezért, hogy sokan fizessenek elő a kinyomtatott verzióra.
A nyomtatás azonban költséges, logisztikát igényel, határidők, lapzárta stb. Egy csomó pénzbe kerülő ügy.
A cél tehát, hogy sokan és jó áron fizessenek elő az újságra.
Azt könnyen beláthatjuk, hogy az elektronikus példány “ajándékba” adása nem jelent további költséget a kiadó számára. Ebből következően a harmadik verzió előállítása ugyanannyiba kerül mint a második verzióé.
Persze mondhatnánk azt, hogy szellemes trükk. Na és?
Csakhogy ez a szellemes trükk jelentősen megnövelte a 200 dolláros előfizetéseket. Miért?
Mert kapzsik vagyunk.
“Jó lenne az a papír alapú újság, de hát drága. Nem, nem fizetem elő. Jó lesz nekem az elektronikus verzió is. Hoppá! De ha a harmadikat választom, akkor csak 120 dollárba kerül az újság, hiszen 80 dollárt az elektronikusért fizetek.”
Vagy:
“Csak nem mondok le az ingyenes elektronikus verzióról?”
És a trükk működik.
Mi következik ebből nekünk, kisvállalkozóknak?
- Mindig érdemes csomagot ajánlani. A csomag vonzóbb, gazdagabb, arányaiban olcsóbbnak tűnik.
- Nyugodtan lemásolhatjuk ezt a trükköt. Én már adtam árajánlatot a fenti módon. És bejött! Ajánlottam egy szerényebb szolgáltatást 10 forintért. Mellette egy sokkal gazdagabbat 40 forintért. Amellett pedig egy full extrásat – szintén 40 forintért. A megbízóm egy perc alatt döntött. A full extra mellett. (a számok csak az arányokat mutatják)