Plata o plomo: Pablo Escobar marketing módszere
Pablo Escobar a kolumbiai drogbáró nagyobb hatalommal bírt hazájában mint bárki. A vagyona alapján a világ leggazdagabbjai közé tartozott. Szinte semmi sem volt lehetetlen számára. Beválasztották a kolumbiai Parlamentbe. és nem titkolt célja volt, hogy köztársasági elnök legyen.
Hogyan tudott ez az egyszerű, tanulatlan csempész ekkora birodalmat építeni és menedzselni?
A Narcos című filmsorozat hitelesen mutatja be a történetét. (2 perc 55 másodperces video) Így kezdte a karrierjét.
A “Főnöknek” tehát a “piac”, az a közeg, ahol sikeresebbé kellett váljon a versenytársaihoz képest, az a rendőrség, a katonaság, a bűnüldöző hatóság volt.
Az escobari modell 2 lépéssel írható le:
- Pontosan ismerte azt a közeget, amiben dolgozott. Pontosan ismerte, hogy mivel tud hatni a “piacára”. Ahogy a kétpreces videóból is látjuk: Escobar pontosan ismerte, hogy akit meg kíván vesztegetni, az kicsoda, mi fontos számára, hol van a fájdalom pontja, mik a vágyai, problémái.
- Végtelen egyszerű döntési helyzet elé állította az embereket. Sőt! Ezt a végtelen egyszerű helyzetet végtelenül egyszerűen fogalmazta meg: “Plata o plomo.” Ezüst vagy ólom. Igazi tudd, hogy értsd helyzet. Vagy elfogadod a megvesztegetést, vagy meghalsz. Viszonylag könnyű a döntés
Mit tanít nekünk El Patron?
Ismerd pontosan a piacodat! Pontosan tudd, hogy a piacodnak mire van szüksége, mik a félelmei, mik a vágyai, mire rezonál! Miért van itt? Hol szeretne lenni. Mi gátolja a döntésben és mi segíti, hogy megtegye amit vársz tőle.
Egyszerű legyen a döntés, amit a piacodtól vársz! Mit is jelent ez?
A honlapodra látogatónak pontosan tudnia kell, hogy mit kell tennie. Konkrétan: ha azt várod tőle, hogy vegye fel veled a kapcsolatot, akkor ne adj neki három lehetőséget. “Hívj fel, vagy írj egy email, vagy töltsd ki az űrlapot.” Ez rossz. Ez túl bonyolult. Emlékezzünk a gyülölt teleshopos módszerre: Call now! Hívd most.
Ironikusan hangzik, de megkönnyítjük a piacod helyzetét, ha megkíméled a gondolkodástól, a mérlegeléstől, az igazi döntéstől. Ki kell adni az ukázt. Kész.
Hogyan csinálta Escobar?
A videóban láthatjuk: Először megmutatta, hogy ismeri a piacot. Tudta a vele szemben álló katona kisfiának a nevét, és tudta, hogy mekkora öröm lenne neki egy modern TV készülék. Majd feltette a – legkevésbé sem udvarias kérdést: Plata o plomo? Akarod ezt a TV-t a kisfiadnak, vagy megöljelek? Te hogyan döntenél?
Miért működik ez?
Döntéseinket impuzusok és sémák alapján hozzuk. A legnagyobb, legracionálisabb, leginkább rendszerező elmék sem “racionálisak”. Erős impulzusok, és a belénk égett sémák alapján döntünk. De ehhez egyértelműnek kell lennie a helyzetnek.
Ha egyértelmű a helyzet, akkor az elménk hálásan bólint. “Tedd ezt!” “Okés. Teszem.”
…és az én piacomon?
Ha most a kisördög azt súgja a füledbe, hogy te nem drogot árulsz, te nem akarsz sem megvesztegetni, sem meggyilkolni senkit sem, akkor gyorsan zavard el a kisördögöt. A te piacod pont úgy működik mint Escobaré. Jól akar járni, és le akarja rakni a felelősséget. Segíts neki:
- Tapints rá a problémájára!
- Mutasd meg a kínált előnyt!
- Add ki az egyszerű ukázt!